Mode, produkt & företagande
Fashion Product
Denna treåriga heltidskurs fokuserar på klädteknik, produktion och merchandising med ett strategiskt tillvägagångssätt som syftar till att hantera alla aspekter som rör planering, utveckling, tillverkning, distribution, inköp, varumärkesbyggande och marknadsföring av modekollektioner.
Inom modebranschen så ökar förändringstakten ständigt. Och konsumenternas smak och marknadstrender utvecklas, under inverkan av den digitala omvandlingen och de ökande kraven på hållbarhet. Därmed spelar förmågan att utvärdera innovation som en naturlig integrering av det kreativa ögonblicket och att genomföra ett framgångsrikt produktutbud en central roll.
Vill du ha mer info?
Kursen förmedlar den specialiserade och detaljerade tekniska kunskapsnivå som krävs för att hantera modeprodukter. Studenterna lär sig att kombinera kreativt skarpsinne, teknisk expertis och strategiskt tänkande för att omvandla kreativa idéer till framgångsrika modeprodukter. De blir medvetna om alla de åtgärder som ingår i bearbetningen av råvaror till textilier och lädervaror, och de får en fullständig förståelse för synergieffekterna mellan produktion, marknadsföring, försäljning och allsidig distribution.
Kursen behandlar aktuella frågor inom branschen, inklusive hållbarhet, inkluderande och digital omvandling, med särskild uppmärksamhet på kryptomode, NFT, immersiv detaljhandel och metaversum, och arbetar för att definiera ett kommersiell idé som uppfyller kraven i dagens modebransch.
Fokus
- Kommunikationsstrategier
- Designförvaltning
- Materialvetenskap och -teknik
- Produktionsteknik
- Ekonomi och marknadsföring av mode
- Tekniker för visuell kommunikation
- Organisation av modebranschen
- Varumärkeskommunikation
Karriärmäjligheter: produktutvecklingschef, merchandiser/merchandisingplanerare, planeringschef för detaljhandel/grosshandel, driftschef, inköpare.