Fashion design

NABA:s kandidatprogram i modedesign syftar till att förbereda studenterna för yrkeslivet inom den italienska och internationella modebranschen.

Med ett kreativt och praktiskt tillvägagångssätt vägleder programmet studenterna att hitta och utveckla sina talanger. Under ledning av en fakultet som består av yrkesverksamma pedagoger, och genom samarbete med företag och institutioner som är kopplade till det kulturella, sociala och ekonomiska livet i Milano och Rom.

Programmet är ett oavbrutet laboratorium för idéer tack vare samarbetet mellan de olika specialinriktningarna (se längre ned), vilket främjar synergier, och härmar ett verkligt arbetslag inom modeindustrin.

Det tredje och sista året definierar studenternas kunskaper och färdigheter, och ger möjlighet att fördjupa sin personliga research, på grundval av den valda specialiseringen. Med inriktning på att skapa en personlig och originell kollektion i alla dess faser, att definiera ett visuellt och kommunikativt bildspråk med anknytning till modemärken, samt strategier för produktion, kommunikation, marknadsföring och merchandising.

Vill du veta mer?

Fokus

  • Lära sig de verktyg och designmetoder som är specifika för en modedesigner
  • Förbättra sina färdigheter för att analysera och utveckla koncept och idéer, som senare kommer att användas i komplexa projekt, och hantera alla steg i design- och tillverkningsfasen.
  • Dela med sig av yrkeserfarenheter i team och utforska nya scenarier inom modesystemet för att uppnå en ny typ av entreprenörskap.

Karriärmöjligheter: Modedesigner, textildesigner, designer av accessoarer, kostymdesigner, product manager, art director, stylist, web kommunikatör, designer för hållbart mode, inköpare inom mode, brand manager, Image consultant, Sustainable supply chain manager, Independent designer.

Specialiseringar

Utbildningen ges med tre olika specialiseringar inom modedesign, mode-management samt modestyling och kommunikation.

Studera mode med specialiseringen: modedesign.

Specialisering: modedesign

Kursen i modedesign är särskilt inriktad på design av kollektioner inom de olika områdena dam- och herrkläder, accessoarer och textilier, där man utforskar tekniker, verktyg och de mest innovativa designmetoderna, med fördjupad research kring material, textilfibrer och tillverkning.

Syftet är att ge studenterna i modedesign de kunskaper och färdigheter som krävs för en modern professionell designer som medvetet kan hantera hela produktionsprojektet för de olika artiklarna (klänning, skor, väska, accessoarer) och alla dess faser.

Studenterna har möjlighet att få en förstahandsupplevelse av och fördjupa sig i alla faser av skapandet av modeprodukter, från det första konceptet till produktionen av artiklarna, genom forskning om färger och texturer, illustrationer och tekniska ritningar.

Studera mode med specialiseringen: modedesign management.

Specialisering: mode-management

Kursen Fashion Design Management syftar till att ge de yrkeskunskaper som krävs för att hantera de komplexa tvärvetenskapliga problem som i modevärlden kopplar ihop designfasen med produkternas kommunikations- och marknadsföringsstrategier.

Studenterna i modedesign management lär sig kulturell, designmässig och teknisk kompetens med inriktning på modebranschen, och har möjlighet att utveckla projekt för varumärkesidentitet och varumärkesvision i linje med nya marknadskrav, digital marknadsutveckling och kreativa entreprenörsmodeller.

Specialiseringen är också särskilt inriktad på hållbarhetsfrågor som rör leveranskedjan och design, i en bredare designvision som noga bör beakta modeindustrins inverkan på miljön.

Studera mode med specialiseringen: modedesign och kommunikation.

Specialisering: modestyling och kommunikation

Kursen Fashion Styling and Communication syftar till att utforska sambandet mellan mode och modern kommunikation, bildkonsultation och marknadsföring, i deras olika tillämpningar: modekollektioner, design av catwalks, evenemang, reklamkampanjer, redaktionellt innehåll samt digitalt och videoinnehåll.

Studenterna får möjlighet att hantera de nödvändiga strategiska elementen och de olika kommunikationsvägarna för att skapa och marknadsföra mode- och produktbilden utifrån ett ursprungligt koncept.

Enligt kundens behov – och genom research om de mest effektiva formerna och medierna i modern kommunikation för mode och design – experimenteras det med olika slutresultat: evenemang, flashmob, uppträdande, tidskrift, katalog, blogg, webbplats, fotografering och reportage, videokoncept, videointervju, videoreportage.

Kontakta oss