Studenter från kandidatprogrammet i modedesign vid NABA:s campus i Milano, Nuova Accademia di Belle Arti, har omtolkat de mest ikoniska och rebelliska kängorna från det välkända engelska varumärket Dr. Martens.
I ett specialprojekt i samarbete med Dr. Martens, det första som varumärket har utformat och genomfört för att stödja den unga kreativiteten hos framtida designers på en italiensk akademi, fick fyra klasser från kursen Fashion Setting på BA i modedesign (Styling & Communication Specialisation) möjlighet att arbeta med en legendarisk modekreation och förnya den genom de mest samtida teman och inspirationer.
Under ledning av föreläsarna Ivan Bontchev, Annie Lerner och Alberto Zanoletti omtolkade NABA-studenterna den rebelliska andan i Dr. Martens skor och använde sin kreativitet på de mest aktuella ämnena idag: från miljömässig hållbarhet inom mode till potentiella tillämpningar av artificiell intelligens i framtida styling.
Varumärkets mest ikoniska silhuetter, som den körsbärsröda 1460 och 1461, blev den tomma duken för dessa unga kreatörer att uttrycka sig och förmedla slagkraftiga, både individuella och kollektiva, budskap genom att arbeta med miljövänliga och banbrytande material och tekniker i skärningspunkten mellan mode, konst och kommunikation. Från att fördöma rasism till att hylla undergroundkulturen och den rebelliska estetiken i de historiska punk- och Ska-rörelserna, omformades de legendariska bootsen med hjälp av unga talangers kreativitet. De ikoniska kängorna förvandlades till ett kraftfullt och överraskande verktyg för medvetenhet, yttrandefrihet och social förändring, som utmanar alla stereotyper och fördomar för en mer inkluderande framtid.
Från det första konceptet till det slutliga utförandet har NABA-studenterna tagit sig an alla steg i processen med att skapa Dr. Martens skomodeller för att ge liv åt sina originella och visionära skapelser. Sedan 1960-talet har Dr. Martens stövlar blivit en symbol för uppror och självständighet, med sina enkla linjer som är perfekta för anpassning och den kraftfulla attityden i gatumodet. Med djärva sulor som förstorats med silikonskum och romantiska, drömska dekorationer med fjädrar, band och pärlor visade studenterna en extraordinär förmåga att förstå och omtolka det rebelliska varumärket par excellence, som nu ligger i framkant när det gäller att främja kreativiteten och talangen hos unga designers världen över.
Med mentorskap från NABA och Dr. Martens-teamet utvecklade studenterna, som delades in i flera grupper, prototyper av sina kreationer och genomförde professionella styling- och fotograferingssessioner. De utvalda vinnande projekten presenterades sedan för branschpressen med hjälp av en särskild kommunikationskampanj.