Visual design and integrated marketing communication
Denna tvååriga masterutbildning erbjuder en syntes mellan det typiska marknadsföringsperspektivet, som oftast behandlas i mer företagsorienterade kurser, för att ge studenterna en solid grund inom området, och det konstnärligt-expressiva angreppssättet som även utnyttjar ny teknik.
Genom att ständigt arbeta med verkliga projekt och analysera de grundläggande elementen i marknadsföring, integrerad kommunikation och samtida kulturella scenarier tillsammans med möjligheten till tvärvetenskapliga aktiviteter får studenterna möjlighet att konfrontera det professionella sammanhanget. Studenterna får uppleva nya kreativa och operativa modeller som kommer att stödja dem i utvecklingen av en sund professionell och projektprofil.
Fokus
- Avkoda kommunikationens element och språk samt deras samtida kulturella och imaginära sammanhang
- Bedöma olika kommunikationsspråk och identifiera kommunikationsprocessernas inverkan på dagens socioekonomiska och kulturella sammanhang
- Hantera komplexa kommunikationsprojekt och hitta den rätta balansen mellan den ekonomiska och den konstnärligt kreativa dimensionen
Karriärmöjligheter: kommunikationsdesigner, marknadsföringsexpert, konstnärlig ledare, copywriter, strategisk planerare, kommunikationsansvarig, designer för användarupplevelser och gränssnitt, varumärkesformgivare, ansvarig för sociala medier, digital strateg, kreativ chef.