Fashion Design & Marketing
Programmet ger breda kunskaper inom modedesign och marknadsföring och förbereder deltagarna för en karriär inom den globala mode- och lyxvarumärkesindustrin. Med extra färdigheter inom kommunikation och mode-marknadsföring får studenterna en mångsidig kompetens anpassningsbar till olika roller inom modevärlden.
Kursen inleds med att deltagarna ritar för hand, för att utveckla modeidéer och utforska hur de kan vidareutveckla sina egna designkoncept genom kreativ research. De introduceras till viktiga frågor som hållbarhet och miljöfrågor inom modeindustrin samt nya teknologier som påverkar designprocessen. Genom att analysera tillverkning och dekonstruktion av kläder utforskar de couture och ready-to-wear, och fördjupar sig i designprocessen från modeillustration och mönsterkonstruktion till färdigställt plagg.
Under skapandet av kollektioner lär sig deltagarna marknadsföringens grunder och får förståelse för lyxkonsumenten, vilket hjälper dem att utveckla specifika kommunikationsstrategier för modemarknaden. De definierar och utvecklar sina egna kollektioner med hänsyn till planering, prissättning, produktutveckling och tillverkningsorganisation. Genom praktiska övningar lär de sig att hantera olika produktionsaspekter inom modebranschen.
Programmet är ackrediterad av Regent’s University London
Fokus:
- Modeteckning & illustration (2D, 3D)
- Tillskärning och konstruktion av mönster
- Digital design
- Professionell design och portfolio
- Visuell kommunikation och professionella presentationsfärdigheter
- Marknadsföring och affärsmetoder inom mode
- Produkthantering
- Utveckling av affärsplaner
- Entreprenörskap inom mode
- Modeinköp och sortimentsplanering
- Konsumentbeteende & analys
Karriärmöjligheter: designer för herr- och damkläder, studiochef, produktchef, distributionschef, varumärkesutvecklare, marknadschef