Fashion design

Kandidatprogrammet i modedesign ger studenterna verktyg för att skapa kläd- och accessoarkollektioner, utveckla strategier och marknadsplaner för modeföretag samt skaffa erfarenhet inom produktutveckling.

Programmet överblickar modets dynamiska och globala sammanhang, samt förbereder studenterna för en kreativ och mångsidig yrkesroll.

Utbildningen betonar research, konceptutveckling och projektarbete för att stärka kreativitet, innovation och hantverk, vilket leder fram till skapandet av en komplett kollektion. Metodiken inkluderar lektioner, workshops, labb, boot camps och praktik.

Fokus

  • Utveckla en omfattande förståelse för modedesignprocessen, från forskning och koncept till slutprodukt, inklusive prognoser, skisser, mönstertillverkning och prototyper.
  • Lär dig att välja lämpliga material och köpa in dem på ett effektivt sätt för att uppfylla design- och produktionskrav, säkerställa kvalitets- och hållbarhetsstandarder.
  • Förvärva förmågan att analysera modetrender och genomföra marknadsundersökningar för att skapa relevanta och innovativa mönster och utveckla en merchandisingplan.
  • Behärska digitala verktyg och tekniker, t.ex. datorstödd design, digital ritning och illustration.

Karriärmöjligheter: modedesigner, modeentreprenör, fashion creative director,  fashion and luxury manager/consultant, fashion product developer.

Första året ges också som ettårsprogram

Domus Academys ettårsprogram riktar sig till internationella studenter som vill tillbringa ett år på campus i Milano tillsammans med studenter från hela världen. Du läser första året på kandidatutbildningen, och får vid avslutade kurser ett certifikat. Du kan också välja att läsa vidare.

Behöver du mer info?

Modedesign 2Specialisering: Textil och accessoardesign

Detta spår fokuserar på integrationen av kreativa och etiska överväganden i modedesign både inom kläder och accessoarer. Studenterna får lära sig att kombinera estetik med hållbarhet och att tillverka produkter som är både visuellt tilltalande och miljömässigt ansvarsfulla.

Efter avslutat program kommer studenterna att förvärva principerna för hållbar och etisk design, användning av miljövänliga material och socialt ansvarsfulla produktionsmetoder för att designa medvetna och samtida mode- och accessoarkollektioner.

Specialisering: Management av mode och lyxvarumärken

Denna inriktning fokuserar på mode- och lyxföretag för att tolka nya konsumentbeteenden och utveckla strategier och marknadsföringsplaner. Studenterna får lära sig att genomföra marknads- och dataanalyser för att identifiera konsumentpreferenser, öka varumärkesmedvetenheten, utveckla affärsplaner och demonstrera teamledarskap, allt i syfte att driva varumärkestillväxt och uppnå kommersiell framgång i modebranschen.

Efter avslutad utbildning ska du kunna utforma och genomföra strategier för att hantera livscykeln och leveranskedjan för mode- och lyxprodukter, med fokus på att förbättra kundupplevelsen och öka försäljningen genom marknadsinsikter, dataanalys och strategisk planering.

Specialisering: Produktutveckling inom mode

Detta specialiserade spår betonar produktutvecklingens roll och samarbete med den kreativa ledningen för att omvandla designkoncept till marknadsklara produkter och definiera merchandisingstrategier för att utveckla långsiktiga produktionsplaner.

Efter avslutat program kommer studenterna att få expertis inom alla stadier av produktutveckling och förvärva tekniska färdigheter i att övervaka prototyper och prover, välja och köpa in material och säkerställa kvalitet och hållbarhet i design och produktion.

Kontakta oss