Sentient Horizons 2Tre evenemang för att diskutera de nya gränserna för design mellan robotteknik och rymduniversum

Hur kommer förhållandet mellan människor och robotar att utvecklas? Vilken roll spelar designen för att underlätta detta samspel? Och vilka horisonter bör man titta på inom teknisk forskning och designforskning?

Detta är några av de teman som designskolan vid Istituto Marangoni Milano vill undersöka med Sentient Horizons, en serie av tre rundabordssamtal om designvärlden och de nya tekniska gränserna, från robotteknik till artificiell intelligens, virtuella scenarier och utforskning av rymden.

De tre evenemangen, som sponsras av den italienska rymdorganisationen, kommer att koppla samman internationella ledare inom produkt-, visuell och inredningsdesign med områdena för de senaste tekniska innovationerna som kommer att förändra våra liv under de kommande åren.

Mötena, som modereras av journalisten Laura Traldi, kommer att äga rum i Triennale di Milanos hedershall och kommer att streamas i Istituto Marangoni Metaverse.

Anmäl dig här

DEEP IMAGING

Det första rundabordssamtalet, Deep Imaging, kommer att äga rum den 16 mars 2023 kl. 18.30. Den kommer att reflektera över hur den ursprungligen tvådimensionella visuella världen blir en alltmer tredimensionell upplevelse att se och utforska. Metaversernas framväxt, videospelens ökande narrativa och psykologiska komplexitet och genomförandet av ny artificiell intelligens öppnar en ny horisont av upplevelser som måste hanteras nu.

Talare:
Federica Cascia – Head of Brand Strategy Horizon Worlds & Avatars Meta Reality Labs
Luca Morena – medgrundare och vd NextAtlas
Arturo Tedeschi – datoriserad designer

SPACED PROXIMITY

Det andra evenemanget, Spaced Proximity, kommer att äga rum den 18 maj kl. 18.30. Det kommer att undersöka designens och den levande kulturens roll när det gäller att definiera nya utrymmen på planeter med en annan gravitation än jordens, och reflektera över hur inredningsdesign kan spela en avgörande roll för att omfamna och förstärka den antropologiska dimensionen av mänsklig närvaro på andra planeter.

Bland talarna finns följande:
Ross Lovegrove – industridesigner och visionär skapare
Sebastian Aristotelis – grundare av SAGA, en studio för rymdarkitektur.
Space Popular – virtuella arkitekter för uppslukande upplevelser
Paolo Nespoli – Astronaut

NOETIC DESIGN

Serien kommer att avslutas med Noetic Design, planerad till början av juni, som ägnas åt hur produktens estetiska kultur kan tillämpas på robotobjektet för att undvika att hamna i ”uncanny valley”, det fenomen genom vilket alltför realistiska animerade saker framstår som oroväckande. För att främja en högkvalitativ användarupplevelse av robotobjekt, som kommer att bli en allt större del av vårt dagliga liv, kommer det att krävas att man utvecklar en ny, originell estetik för produkter som paradoxalt nog måste se mindre lika ut som människor för att kunna framkalla en mer empatisk reaktion.

Bland talarna finns följande:
Odoardo Fioravanti – Designer och grundare av Odo Fioravanti Design Studio.
Xavier Bellanca – Argotech
Federico Cabitza – Professor och expert på interaktion mellan människa och robot.
Nao – Humanoid robot skapad av Scuola di Robotica i Genua.

Anmäl dig här