Kommunikationsdesign
Communication Design
Tvåårig masterexamen
Denna tvååriga heltidskurs ger en bred utbildning i sociologiska, kulturella och kreativa sammanhang tillsammans med moderna mediekanaler för att skapa minnesvärda kommunikationsstrategier som kan resonera med de mest utvecklade sociala föreställningsvärldarna. Detta program ger deltagarna de kritiska verktygen för att på djupet undersöka det komplexa förhållandet mellan digital störning, social förändring, bildkultur och nya medier.
Genom att fördjupa kunskaperna om de senaste teknikerna för visuell kommunikation i syfte att skapa mycket relevanta kommunikationskampanjer lär sig studenterna att behärska art direction, med särskilt fokus på digital kommunikation och kreativ användning av de möjligheter som erbjuds genom ny teknik och multimediespråk.
Fokus
- Design för integrerade kommunikationskampanjer
- Art Direction för avancerad varumärkesprofilering
- Visuella multimediespråk
- Viktiga trender inom visuell design
- Kommunikationens sociologi
Kursen bygger en gedigen förståelse för kommunikationens utveckling genom spridningen av nya medier, i syfte att utbilda en ny generation kommunikatörer som är experter på visuell berättarkonst och perfekt anpassade till sociala och kulturella förändringar. Genom att undersöka bildernas komplexa natur både genom en historisk-kritisk läsning och ett forskningsbaserat tillvägagångssätt med särskild uppmärksamhet på experimentella kommunikationsspråk och på hur deras symbolvärde utvecklas över tiden, blir deltagarna bekanta med de viktigaste sociologiska teorierna som tillämpas på kommunikation, inom det extremt fragmenterade scenariot för nya medier.
Karriär: Chef för digital kommunikation, reklamchef, skapare av socialt innehåll för varumärken, innehållsutvecklare/innehållsförvaltare för förlag, projektledare för evenemang och utställningar.